måndag 26 november 2012

Chai Latte Terrin

Mitt fjärde bidrag i Fazer/ögon tävlingen var en chai latte terrin. Basen var hemgjorda chaikakor. Jag gjorde inget eget recept denna gång utan istället hittade jag ett perfekt recept hos Tant Russin:

http://tantrussinsbak.blogspot.se/2010/12/sag-tja-till-chai.html

Chaisnittar
ca 24 st

100 g rumsvarmt smör
1 dl farinsocker
1 msk ljus sirap
2 1/2 dl mjöl
1 msk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
1/2 tsk stött anis
1/2 tsk malen kardemumma
1/2 tsk malen nejlika
1/2 tsk malen kanel
1/2 tsk malen ingefära
1/2 tsk malen svartpeppar
1 msk vatten

* Eftersom jag inte bara är en marsipantiger utan även en kardemummatiger så dubblade jag dosen kardemumma.


Gör så här
Sätt ugnen på 175˚C. Vispa smör, socker och sirap vitt och poröst med elvisp, använd visparna. Stöt anis i en mortel. Sikta ner mjöl, vaniljsocker, bakpulver och alla kryddorna i degen, tillsätt vatten och vispa med låg hastighet tills det blir en smulig deg. Tryck ihop smulorna med händerna till en deg i bunken. Ta upp degen på mjölad bänk. Dela den i delar som rullas ut till längder som är lika långa som plåten är bred. Lägg längderna på plåt med bakplåtspapper och platta till dem lite. Grädda i ca 20 minuter. Ta ut plåten och låt kakorna svalna lite innan varje längd delas i 8 diagonala bitar.



Chaisnittarna hackade jag grovt och använde som frasig botten. Ovanpå ligger ett tjockt lager av hårt vispad vit chokladmousse smaksatt med lite vanilj. Över moussen ligger en hemgjord sås gjord på mörk choklad och smaksatt med starkt kaffe. Toppar allt gör en stor klick fluffig kanelgrädde.  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar