torsdag 8 november 2012

Tårta med päron och pepparmint

 Precis nu, när jag skulle starta upp min  nya fina bakblogg så går kortläsaren sönder:( Tyvärr innebär detta att jag inte kan ladda upp några nya bilder för tillfället.  Ni får därför hålla till godo med ett av mina bidrag till Årets bak och dessertmästare 2012. Tyvärr blev jag inte utvald att tävla i år. Grymt besviken blev jag men jag måste säga att det var några väldigt vackra och goda bakverk som juryn hade valt ut.
Man kan fortfarande rösta på vem som ska få äran att bli den femte finalisten:
Som sagt var, väldigt spännande smakkombinationer kan man finna här. Om jag får välja tror jag att jag helst skulle smaka Malins - lakrits-och hallontårta med vitchokladganaché. Malin har dessutom varit snäll nog att skriva ut hela receptet. Det blir nog så att jag provar att baka den snart:)
Först skall jag dock påbörja ett av mina "hemliga" projekt som jag skall berätta mer om senare.

Här kommer ett av mina bidrag till tävlingen. Det är en vanlig tårta med dekorationer i marsipan. Jag älskar ju att dekorera i marsipan så att göra en tårta var tvunget. Bottnarna är bakade efter ett recept av  Leila Lindholm. Jag dubblar alltid det receptet dock. Tycker att bottnarna blir lika saftiga och goda men mer stabila. 
 Mellan anslagen ligger en hemgjord vaniljmousse som jag har tillsatt 1,5 dl av Kiviks päronkräm. Kombinationen vaniljmousse och päronkräm tycker jag personligen är riktigt härlig. Prova får ni se!
Andra lagret består grädde som jag vispade i pepparmintsessens. Jag vet att det låter som jag har bakat en tandkrämstårta! men den smakar inte så, jag lovar :)
 Essensen måste dock tillsättas varsamt, då det är lätt att det blir starkt istället för friskt! 
Detta är en av mina favoriter då jag tycker tårtor ofta kan bli för söta. Speciellt de som har mycket dekorationer i sugarpaste eller marsipan.
Kanske inte det mest spännande bidraget, eller den mest avancerade tårtan men den var rolig att göra.
Som ni  säkert förstår så kommer det bli ganska mycket tårtor på den här sidan. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar