fredag 23 november 2012

Kakor från Linz med engelsk sylt

Som utlovat så kommer här mitt tredje bidrag till Fazer tävlingen. Jag har inte bakat några andra småkakor än pepparkakor  på många år nu. Jag vet inte riktigt varför då hårda kakor faktiskt är mina absoluta favoriter, speciellt till frukost och speciellt om de är riktigt söta:)
För någon månad sedan fick jag iallafall en burk hemgjord sylt av min fina svärmor. Den var fraktad över ända från England och var gjord på massor av hallon samt tre (!) krusbär. En sådan unik present kan ju faktiskt inte bli annat än kakor:) Det var första gången jag gjorde syltkakor och det gick strålande.



 Syltkakor från Linz

 375 g vetemjöl 
250 g smör 
125 g florsocker
 2 msk vaniljsocker 
1 ägg 
2 tsk bakpulver 

Gör så här:

 Rör ihop smör, socker, mjöl, bakpulver, vaniljsocker och ägg till en jämn smet. Plasta in degen och ställ i kylen i 30 minuter. Kavla ut degen och stansa ut kakorna.Stansa ett mindre hål i hälften av kakorna. Grädda i 180 C i ungefär 15 min . Bred de hela kakorna med sylt och lägg de med "hål" på som lock.


Dessa kakor var meningen att jag skulle frysa in och ha på min sons tvåårs kalas. Tyvärr var det faktiskt så goda, om jag nu får skryta lite, så jag och min sambo åt upp allihopa under kvällen! Fast jag kanske inte kan ta åt mig hela äran. Det var en enormt god sylt jag fick!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar